Veelgestelde vragen

Op deze pagina vindt u de meestgestelde vragen over onze reizen. Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? Neem dan contact met ons op.
 

Algemene reisinformatie
 

Niveau van de reis

Een veel gestelde vraag is hoe zwaar de reis is. Het niveau staat bij elke reis vermeld. Het niveau is een combinatie van afstanden, hoogteverschillen en het klimaat. Aktiva Tours heeft reizen van niveau 1 t/m 3:

  • niveau 1: gemakkelijke tocht, met af en toe een lichte helling of afdaling. Deze vakanties zijn voor iedereen met een normale conditie goed te doen. Enige ervaring met wandelen of fietsen is belangrijk.
  • niveau 2: gemiddelde tocht, met af en toe een pittige helling of afdaling en/of langere dagafstanden. Voor deze vakanties dient u te beschikken over een goede conditie en voldoende fiets- of wandelervaring.
  • niveau 3: stevige tocht, met regelmatig een pittige helling of afdaling en/of langere dagafstanden. Een uitstekende conditie evenals voldoende fiets- of wandelervaring is vereist.
     

Groepssamenstelling bij single-/groepsreizen

De groepssamenstelling kunt u bekijken op de reispagina. Op het tabblad 'data en prijzen' staat er bij de vertrekdatum een symbool met 2 poppetjes. Als u hier op klikt ziet u een overzicht van de verdeling man/vrouw en de leeftijdsgroepen.
 

Onvoldoende deelname bij single-/groepsreizen

Bij onze single-/groepsreizen geldt een minimum aantal deelnemers. Blijft het aantal deelnemers onder dit minimum, dan kan de reis niet uitgevoerd worden. Het minimum aantal deelnemers staat bij de betreffende reis vermeld.

Als een reis wegens te weinig deelname wordt geannuleerd, zullen we iedereen hier tijdig van op de hoogte stellen en waar mogelijk een passend alternatief bieden. Mocht er geen geschikt alternatief voor u tussen zitten dan storten we de reeds betaalde reissom terug op uw rekening.

Aktiva Tours behoudt het recht om single-/groepsreizen ook onder het minimum aantal deelnemers uit te voeren. Uiteraard wordt er in deze gevallen ook gekeken naar de uiteindelijke groepsgrootte en zullen we een reis niet door laten gaan met maar een paar deelnemers.

 

Reis boeken
 

Hoe kan ik een reis boeken?

Alle reizen van Aktiva Tours zijn direct te boeken via de website. 

Uiteraard staan we ook telefonisch voor u klaar om een reservering te maken. Neem daarvoor contact met ons op via 088-633 20 60. Wanneer u specifieke wensen of vragen heeft alvorens u een reis wilt boeken verzoeken we u om ons te mailen (info@aktivatours.nl).
 

Wanneer en hoe krijg ik de reisovereenkomst?

Al onze reizen (m.u.v. onze singlereizen) zijn op aanvraag. 'Op aanvraag' wil zeggen dat we vooraf niet kunnen aangeven of u op de gewenste vertrekdatum kunt starten met deze reis. Zodra we uw boekingsaanvraag hebben ontvangen gaan we direct voor u aan de slag. Zijn alle onderdelen van de reis beschikbaar dan ontvangt u de boekingsbevestiging en factuur en is de boeking definitief. Is dit niet het geval, of zijn er bijvoorbeeld bijkomende kosten of toeslagen van toepassing, dan nemen we eerst contact met u op per telefoon of mail om dit te bespreken. Een boekingsaanvraag is niet vrijblijvend. 
 

Kan ik een optie nemen op een reis?

Het is bij onze single-/groepsreizen mogelijk om een optie te nemen op een reis. Met een optieboeking heeft u een bedenkperiode van 5 werkdagen. Binnen deze periode kunt u kiezen om de reis definitief te boeken of kosteloos te annuleren.

Optieboekingen kunt u via de website plaatsen door in het veld 'opmerkingen' bij stap 3 tijdens het boeken duidelijk aan te geven dat het een optieboeking betreft. Uiteraard kunt u voor een optieboeking ook altijd contact met ons opnemen via 088-633 20 60 of per mail via info@aktivatours.nl.

Een optieboeking is niet mogelijk voor een reis met het vertrek binnen 4 weken. 

Omdat onze individuele reizen allemaal op aanvraag zijn is het niet mogelijk om op deze reizen een optie te nemen.
 

Kan ik mijn boeking wijzigen of annuleren?

Zodra u een boekingsaanvraag bij ons heeft gedaan kunt u deze niet altijd meer kosteloos annuleren of wijzigen.

Wanneer u uw boeking wilt wijzigen zijn de bijkomende kosten afhankelijk van de soort wijziging die gemaakt wordt.

Op dit moment gelden er versoepelde boekingsvoorwaarden waardoor u géén aanbetaling hoeft te doen én tot 6 weken voor vertrek kosteloos kan annuleren zonder opgave van reden (m.u.v. boekingen via een reisbureau, boekingen incl. vluchten of boekingen van reizen waarbij afwijkende annuleringsvoorwaarden vermeld staan op de website). Kijk hier voor meer informatie.
 

Wat zijn de vluchttijden van mijn reis?

De vluchttijden zijn erg afhankelijk van de aangevraagde reis en vertrekdatum. Wanneer u wilt dat we specifieke vluchttijden voor u boeken dan kunt u dit het beste bekijken op www.transavia.com.
Wanneer u vervolgens de boekingsaanvraag maakt via onze website kunt u in het veld ‘opmerkingen’ bij stap 3 tijdens het boeken de gewenste vluchttijden invullen. Het kan voorkomen dat er voor de gewenste vluchttijden een toeslag geldt.
 

Kan ik preferenties opgeven?

Het is mogelijk om tijdens het maken van de boeking een preferentie op te geven (bijv. vegetarische maaltijden). Dit doet u bij stap 3 van het boeken in het veld 'opmerkingen'. Een preferentie is een voorkeur en geeft nooit de garantie dat er aan voldaan zal worden. Een preferentie maakt dan ook geen deel uit van de reisovereenkomst.
 

Wat is een essentie?

Indien een preferentie van essentieel belang is voor deelname aan de reis, zal Aktiva Tours hiervoor diverse inspanningen moeten doen, zoals bellen en mailen met haar leveranciers om de essentie vast te leggen. In dit geval worden er essentie-aanvraagkosten in rekening gebracht van € 30,- per essentie. Aktiva Tours bepaalt of de essentie-aanvraag überhaupt in behandeling kan worden genomen. Bij de bevestiging van een essentie door de leverancier maakt deze wel deel uit van de reisovereenkomst.

Regelmatig krijgen we de vraag of er specifieke hotels door ons geboekt kunnen worden bij onze rondreizen. Bij onze rondreizen wordt er gebruik gemaakt van meerdere hotels bij de diverse overnachtingsplaatsen. Het is bij deze reizen niet mogelijk om specifieke hotels als essentie aan ons door te geven.
 

Betalen
 

Wanneer moet ik de reissom betalen?

De boekingsbevestiging van uw reis ontvangt u per mail. Bij deze mail zit ook de factuur. Na ontvangst van de boekingsbevestiging met factuur dient een aanbetaling van 30%** van de totale reissom te worden voldaan. Het restant van de reissom moet uiterlijk 6 weken voor vertrek overgemaakt zijn aan Aktiva Tours.

Bij boeking binnen 6 weken voor vertrek van uw reis moet de volledige reissom direct na boeking worden betaald.

** Noot: op dit moment gelden er versoepelde boekingsvoorwaarden waardoor u géén aanbetaling hoeft te doen én tot 6 weken voor vertrek kosteloos kan annuleren zonder opgave van reden (m.u.v. boekingen via een reisbureau, boekingen incl. vluchten of boekingen van reizen waarbij afwijkende annuleringsvoorwaarden vermeld staan op de website). Kijk hier voor meer informatie.

Boekingen via een reisbureau
Boekingen gemaakt via een reisbureau moeten altijd binnen één week na boeking volledig betaald worden. De boeking blijft een optieboeking totdat de volledige reissom betaald is. Nadat de volledige reissom door ons ontvangen is, wordt de boeking automatisch definitief en ontvangt u de definitieve boekingsbevestiging.
 

Hoe kan ik betalen?

Bij Aktiva Tours heeft u de keuze uit verschillende veilige betalingsmogelijkheden:

  • Betaling via iDeal
  • Betaling via overschrijving/internet bankieren
  • Betaling via Bancontact
  • Betaling via Creditcard (Visa, Mastercard of American Express)
     

Hoe ontvang ik de factuur?

U ontvangt de factuur/boekingsbevestiging per email. Deze factuur/boekingsbevestiging kunt u zelf eventueel printen. We versturen geen factuur/boekingsbevestiging meer met de post. De factuur is een pdf-bestand. Pdf-bestanden zijn te bekijken met Acrobat Reader. Acrobat Reader is gratis te downloaden.
 

Krijg ik een bevestiging als ik heb betaald?

Wanneer u de betaling voldoet via iDeal met de betaallink in uw boekingsbevestiging, dan ontvangt u een betalingsbevestiging van ons.

Wanneer u de betaling voldoet via overschrijving/internet bankieren ontvangt u geen betalingsbevestiging van ons. Uw eigen bankafschrift is het betalingsbewijs.
 

Reisbescheiden
 

Wanneer ontvang ik de reisbescheiden?

Uiterlijk 10 dagen voor vertrek worden de reisbescheiden verstuurd, mits de volledige reissom is voldaan. Over het algemeen bestaan de reisbescheiden uit:

  • de vertrekinformatie
  • de beschrijving of uitleg van de fiets- of wandelroutes
  • eventuele kaarten en toeristische informatie
  • de overnachtingsadressen
  • de definitieve vertrek- en aankomsttijden
  • treinticket of vliegticket (indien onderdeel van de reis of optioneel geboekt)
  • de deelnemerslijst (bij groeps- en singlereizen)

Wanneer de boekingsaanvraag kort voor vertrek wordt gemaakt worden de reisbescheiden bij het (start)hotel voor u klaargelegd.
 

Hoe worden mijn reisbescheiden toegestuurd?

Afhankelijk van de reis worden de reisbescheiden per e-mail of per post verstuurd. Wanneer er bij het pakket reisbescheiden gedrukte routeboeken of kaarten zitten, ontvangt u de reisbescheiden per post anders per e-mail.
 

Zijn er GPS-bestanden beschikbaar voor mijn reis?

Van een toenemend aantal individuele reizen zijn GPX-bestanden beschikbaar. Wanneer dit het geval is kunt u dit zien op de pagina van de reis op het tabblad 'Data en Prijzen'.

GPS-bestanden worden niet standaard meegestuurd met de reisbescheiden. Zijn ze beschikbaar en wilt u ze graag ontvangen, stuur dan een bericht naar info@aktivatours.nl.
 

Welke persoonlijke documenten moet ik meenemen op reis?

U bent altijd zelf verantwoordelijk voor de juiste grensdocumenten. Reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit dienen voor alle Europese landen in het bezit te zijn van een geldig paspoort of identiteitskaart. Het is niet mogelijk met een verlopen paspoort of identiteitskaart te reizen. Tip: bewaar uw paspoort of identiteitskaart in uw handbagage en neem een fotokopie mee.

Ga altijd goed voorbereid op vakantie en denk aan een aantal belangrijke documenten die handig zijn als er tijdens uw vakantie toch iets vervelends gebeurt waardoor u zorgkosten moet maken.

Hierbij gaat het in het bijzonder om verzekeringsdocumenten en bepaalde gegevens:

  • Persoonlijke identificatie (identiteitskaart of paspoort) en adresgegevens
  • Zorgpas en European Health Insurance Card (EHIC), u hoeft dan uw medische kosten meestal niet voor te schieten
  • Polis van uw reisverzekering (indien van toepassing)
  • Alarmnummer van het vakantieland
  • Alarmnummer van de alarmcentrale van uw zorgverzekeraar en/of reisverzekeraar
  • Namen van personen die u kunt inlichten

 

Ervaringen van reizigers

Reizigers beoordelen ons gemiddeld met een:
9,3

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang 5% korting op de eerstvolgende boeking

Ontvang elke week onze digitale nieuwsbrief met reistips en weetjes!